Tergent
Bakgrund
Tergent är ett innovativt företag som under många år har utvecklat produkter utifrån marknadens behov. I början av 70-talet startade djupa och fruktbara samarbeten med lantbruket. Det ställdes höga krav på hållbara produkter av högsta kvalité men som också gav bästa resultat och samtidigt bevarade miljön.
Utveckling
Dessa krav har sedan dess varit basen för all vår verksamhet. Tillsammans med nytänkare inom såväl lantbruket som andra proffsmarknader – golfbanor, parker, idrottsanläggningar, fastighetsbolag, m.fl. – har vi över åren ständigt utvecklat våra produkter och hittat nya lösningar. Då våra produkter visar utmärkta resultat för proffsanvändarna har vi även tagit fram ett användarvänligt sortiment för villa & trädgård.
Kunskap och produktutveckling
Lantbrukskemi är våra rötter
Lantbrukarens hårda krav på att jorden ska ge avkastning och konsumentens förväntningar på odlade produkter av hög kvalitet, har givit den solida grund som Tergent står på. Tillsammans med den yrkeskår som brukar vår jord, och som odlar för såväl livsmedelsproduktion som för att hålla landskap öppna och vackra, har vi i mer än ett halvt sekel tagit fram produkter för optimala odlingsresultat, friskare skördar och välmående jordar.
Innovation med omsorg om miljön
Det är med grunden i lantbrukskemin som vi fortsätter att utveckla produkter som ger önskad effekt, håller hög kvalité och som är i linje med ett långsiktigt hållbarhetsperspektiv. Löpande utvecklar vi produkter för professionellt bruk och för konsumenter, med fokus på att vår miljö ska hålla sig frisk och stark i många generationer framöver. Vi tar fram förpackningar som optimerar doseringen av det kemiska innehållet, och som därmed minskar spill, och vi är ständigt uppdaterade på gällande och kommande lagstiftning. Precis som vi är på de senaste forskningsrönen inom de områden vi arbetar.
Regulatorisk spetskompetens, idag och imorgon
Tergent ligger ständigt i framkant kring såväl gällande frågeställningar inom lantbruks- och trädgårdskemi som kommande regulatoriska krav. Vi sätter stort värde på att våra produkter är effektiva och håller vad vi lovar. Vi sätter ett lika stort värde på att produkterna är hållbara ur både ett ekologiskt och ekonomiskt perspektiv, precis som att de är säkra och att de uppfyller även kommande krav.
Våra produkter – ditt varumärke
Gedigen och innovativ produktutveckling ger effektiva och attraktiva produkter. Lagstiftningen kring kemiska produkter för trädgård, grönytor och lantbruk är omfattande och kraftigt reglerande. Vi kan den! Därför kan vi hjälpa dig att ta fram produkter som du kan sälja under ditt varumärke och samtidigt vara trygg med att de är såväl godkända som effektiva. Vi ger dig nycklar till att marknadsföra registrerade produkter på rätt sätt enligt lagen. Det är tryggt för våra samarbetspartners.
Historia
Tergents historia börjar redan 1946, då Sören Brundin, far till nuvarande VD´n Tom Brundin startar en kemisk teknisk fabrik i Gävle för tillverkning av bland annat världens första flytande diskmedel, Clin. Företaget fick namnet Clin AB.
Clin AB, som blivit marknadsledande i Norden, såldes 1966 till den tyska kemikoncernen Henkel.
Sedan mitten av nittiotalet har Tergent utvecklat ett stort antal produkter för Lantbruk, Grönytor samt Villa & Trädgård. Vi står bakom flera starka varumärken, såväl våra egna som våra EMV-kunders, och utvecklingen fortsätter i hög takt.
Ett konsultbolag startas, Clinator AB som sedan blir Tergent AB, Clin säljs och konsultverksamheten flyttas till Helsingborg. Konsultuppdragen domineras av produktutveckling åt lantbruket men övergår sedermera till uppdrag för det amerikanska kemiföretaget Diversey med internationell verksamhet inom hygienprodukter för hotell, restauranger, storkök och liknande.
Mellan 1970-1976 utvidgas konsultverksamheten och Sören Brundin har under en längre tid uppdrag som VD för det svenska dotterbolaget till danska läkemedelsföretaget Alfred Benzon AS. Förutom flertalet läkemedel stod Alfred Benzon AS även bakom världens första sockerfria tuggummi (SorBits) men också välkända varumärken som Strepsils, Lakrisal m.fl.
Åren 1977 fram till 1993, då Tom Brundin tar över som VD, arbetar Tergent med uppdrag och konsultarbeten åt kemiföretag, läkemedelsindustrin och internationella oljebolag i såväl Norden som i England och Bahrain.
Med Tom Brundin som VD fortsätter Tergent att leverera miljöanpassade och effektiva produkter till Lantbruket samtidigt som ett långvarigt och framgångsrikt samarbete med yrkeskårer inom grönytor inleds. Försök på golfbanor och dialoger med greenkeepers leder till fördjupad produktutveckling. Finland blir vår första större exportmarknad.
De första konsumentprodukterna tas fram och detta sätter fart på produktutvecklingstakten. Vi tecknar avtal med våra första EMV-kunder och utvecklar produkter tillsammans med våra samarbetspartners. Tergent registrerar bekämpningsmedel mot mossa i gräsmatta, såväl en fast som en flytande produkt. Vi utvecklar ogräsättika med dubbel effekt. Under perioden introducerar vi spridarmunstycken, som kopplas direkt på vattenslangen, vilket ger ett helt nytt sätt att använda produkter för skötsel av trädgård och fastigheter. Verksamheten med spridningslösningar avknoppas så småningom till ett fristående bolag – Spripac.
De regulatoriska kraven på kemikalier ökar och Tergent bestämmer sig för att satsa! De redan höga kompetensnivåerna utvecklas och utökas och vi står väl rustade då den europeiska REACH-förordningen införs i juni 2007 och stora förberedelser görs även inför kommande nya Biociddirektiv. Tergent registrerar ytterligare ett antal produkter, bland annat inom ohyrebekämpning och ogräsbekämpning och tar oss dessutom vidare med registreringar i andra nordiska länder samt i Baltikum.
Tergent inleder ett nära samarbete med och går in som delägare i ett forskningsföretag kring vägglusbekämpning baserat i Lund. Konsumentprodukter utvecklade av Tergent finns nu i de flesta trädgårds- och dagligvarukedjor runt om i Sverige.
Arbetet påbörjas med registreringar enligt den nya EU-förordningen för växtskydd.
Tergent expanderar på den nordiska marknaden och breddar sortimentet mot nya branscher (exempelvis höns- och äggbranschen). Tergent registrerar bland annat en miljöoptimerad och patenterad produkt mot ogräs som senare får en finsk och en norsk motsvarighet. I och med en större marknad får Tergents egna varumärkesarbete en allt viktigare roll.
Tergent tacklar utmaningar i väderomställningar med mildare vintrar och torrare somrar. Miljöpolicyn skärps ytterligare och hållbarhet blir ett av de främsta kraven i produktutvecklingen och val av leverantörer. Tergent utvecklar arbetet med att kvalitetssäkra produkter genom att använda märkningar som KRAV eller bedöma produkterna genom Byggvarubedömning eller SundaHus. Tergent går även in som en av fyra ägare i ett europeiskt samarbete. Uppgiften är att säkerställa kvalité och minskad klimatpåverkan för en ersättare till tidigare aggressiva kemikalier inom ogräsbekämpning. Tergent ingår även ett partnerskap med SLU Alnarp och stärker samarbeten med proffs inom grönytor.